P.O.R - Seksyen VI - Perhubungan-Perhubungan Luar dan Antarabangsa

Peraturan 35 ( Akhbar, Siaran Radio dan Telivisyen, Filem dan Penerbitan-Penerbitan )

35. (1) Ahli-ahli Persekutuan Pengakap tidak dibenarkan mengeluarkan fikiran mereka di dalam akhbar atau melibatkan diri mereka dalam penyiaran radaio dan talivisyen dalam sebarang perkara berkenaan dengan Dasar Pengakap atau perkara-perkara mengenai Pergerakan Pengakap dengan tidak mendapat kebenaran bertulis terlebih dahulu daripada Ketua Pesuruhjaya Negara.
(2) Sungguhpun begitu, Majlis-Majlis Pengakap Negeri boleh mengeluarkan pemberitahuan-pemberitahuan dan laporan-laporan di atas gerakerja-gerakerja ahli-ahli mereka kepada akhbar dan boleh juga menerbitkan risalah-risalah dan buku-buku bagi perkembangan Perkembangan Pengakap dalam Negeri mereka masing-masing, tetapi hendaklah mengikut dasar yang ditetapkan oleh Jawatankuasa Kerja dan dalam perkara buku-buku dan risalah-risalah, kandungan-kandungannya hendaklah dihantarkan kepada Ketua Pesuruhjaya Negara bagi persetujuannya dan apa yang tidak dipersetujukan tidak boleh diterbitkan.
(3) Majlis Pengakap Negeri boleh, dengan kebenaran Pesuruhjaya Negeri, menerbitkan dan menggalakkan penerbitan Majalah Pengakap asalkan apa yang diterbitkan tidak melanggar dasar dan tujuan bagaimana yang ditetapkan dalam Peraturan-peraturan ini.

Comments

Popular posts from this blog

P.O.R

KARTUN

TOKOH PENGAKAP - MR. LLYOD TAN POA CHAN